Statisticile sunt înfiorătoare. În 2023 au fost înregistrați peste 1540 de morți în accidente rutiere, conform Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR). Cu aceste date alarmante în față, nu putem să nu ne întrebăm de ce? Sunt șoferii tineri, începători, complet iresponsabili? I-am cerut părerea lui Octavian (Tavi) Pețea, ofiţer în cadrul Poliţiei Municipiului Oradea – Biroul Rutier, și influencer cu 172K de urmăritori pe Youtube și 17,7K pe Instagram. Am aflat de ce sunt atât de multe accidente și-am primit și câteva sfaturi extrem de utile pentru începători.
Din numărul total al accidentelor, câte dintre ele implică începătorii?
Eu am studiat la un moment dat statisticile pe care le aveam la nivelul structurii unde lucram, dar pot să vă spun și din experiență că nu sunt atât de mulți șoferi începători care să producă accidente cu victime. Culmea, știu că oamenii se așteaptă ca tinerii să fie teribiliști și să pună probleme. Într-adevăr, au multe accidente cu pagube materiale, dar acolo nu există o statistică oficială. Mulți dintre ei se înțeleg amiabil. Este un mit că copiii cu mașini puternice fac accidente. Asta nu înseamnă că n-ar face niciunul, ca să nu ne înțelegem greșit. Dar nu, nu sunt foarte multe.
Care ar fi cele mai comune greșeli pe care le fac tinerii începători în trafic?
Pleacă cu scârțâit de pe loc, nu adaptează viteza corespunzător, nu apreciază corect viteza cu care vin vehicule de pe drumul prioritar și se bagă fără să aibă timp. La fel, când se bagă în depășire, nu anticipează corect distanța dintre ei și mașina care vine din sens opus. Supraestimează puterea mașinii și când intră în depășire, își dau seama că n-are putere mașina, trag dreapta, intră peste cel de pe sensul lor de mers și atunci apar accidente de circulație. La fel în curbe, din cauză că intră cu viteză prea mare în curbă, calcă frâna brusc, moment în care trag și de volan, ceea ce clar duce la un derapaj și de regulă se ajunge la un accident.
Și vreau să mai scot în evidență aici un aspect. Din păcate, unii instructori auto învață elevii greșit. Și asta am întâlnit-o în multe accidente de circulație cu victime și nu doar la începători, dar mai des la ei. Intră în curbe cu ambreiajul călcat. Și atunci mașina intră pe liber, prind viteză și pierd controlul. Recomandarea mea e să frâneze întâi, după să calce ambreiajul, să schimbe viteza în treaptă inferioară și mai departe iar frână. Mai sunt situații în care stau în dreapta și îi văd că merg cu ambreiajul călcat toată curba de 50 de metri. Este foarte periculos din punctul meu de vedere și duce la producerea de accidente.
Când se întâmplă cele mai multe accidente? Pe timp de zi sau pe timp de noapte?
Pe timp de noapte. Vara, după ora 09-10 seara, mulți tineri se adună în parcările supermarketurilor. Nu știu neapărat ce fac ei acolo, dar printre activitățile lor se numără și drifturi sau diverse manevre prin care să impresioneze prietenii. Pierd controlul asupra autovehiculului pentru că nu cunosc autoturismul, n-au experiență și atunci nu mai știu cum să reacționeze. Se pierd, pur și simplu iau mâna de pe volan și atunci mașina produce accident. Dar da, majoritatea din celor care se produc, se produc pe timp de noapte.
E oboseala un motiv comun pentru accidente la tineri?
Nu, am văzut puține cazuri în care tinerii să adoarmă la volan. Persoanele care adorm, de regulă, au peste 35 de ani, au un serviciu care îi solicită, copii mici și, fiind obosiți, adorm la volan. Tinerii beau 2 energizante și duc. Principalele cauze la tineri sunt lipsa de experiență și necunoașterea autoturismului sau teribilismul, adică vor să impresioneze, deși se răstoarnă.
Poate fi un motiv și faptul că nu au fost suficient de pregătiți în timpul școlii?
Mai vorbesc cu urmăritori în privat care îmi mai spun una-alta, dar eu, din ce am văzut, nu pot spune că ți-e frică să mergi pe stradă, că circulăm ca-n India. Cât timp lucrurile sunt ținute sub control, eu cred că există o limită tolerabilă.
Ca la școala normală, unii profesori sunt mai buni, alții mai slabi. Unii sunt mai răbdători, alții mai puțin răbdători și nu știu să explice. Depinde de fiecare în parte, dar eu cred că școlile de șoferi au un rol important. Eu și acum am momente în care aud vocea instructorului meu în ureche… Acum aș fi avut multe să îi spun, că multe lucruri m-a învățat greșit. Dar vorbesc de acum 16-17 ani. Acum nu mai sunt conectat cu școlile de șoferi.
Aveți recomandări de mașini pentru începători? Sunt unele mașini mai potrivite decât altele?
Eu nu plec pe ideea că trebuie un anumit tip de mașină pentru șoferi. Prima mea mașină a fost Dacia 1310 pe care o împrumutam de la fratele meu și după vreo câteva luni de zile am făcut accident. Am și făcut vlog cu privire la asta. N-au fost victime și nici n-am avut viteză, vreo 40-50 km/h.
Le recomand să circule cu viteză redusă, indiferent ce mașină au. Să nu circule cu viteză mare și să nu meargă pe ideea că dacă au mașină scumpă, nu derapează în curbe că are ABS, ESP. Pentru că dacă tu pierzi controlul și ai viteză prea mare… e evident. La un moment dat poate să apară un copil care îți fuge în fața mașinii, poate să-ți apară o groapă pe care tu nu o vezi de la 200m. Și chiar dac-o vezi, cu 120-150 km/h, nu mai ai ce să mai faci… Unde să te mai duci? Indiferent de mașina pe care o ai, circulă cu o viteză prin care tu să poți controla mașina, să nu te controleze mașina pe tine. Dacă tu nu te simți în siguranță la 70 Km/h, circulă cu 40 km/h. Vor fi unii care o să te claxoneze, o să râdă prietenii de tine, dar mergi așa 2-3 luni, după-aia mai mărești un pic, dup-aia mai mărești un pic, până când cunoști autovehiculul.
Care sunt pașii pe care trebuie să-i facă în caz de accident?
Depinde despre ce vorbim, dacă vorbim de un accident cu victime sau un accident cu pagube materiale. Dar pentru a lămuri treaba asta, primul lucru pe care trebuie să-l facă este să se intereseze dacă sunt victime, dacă doare pe cineva ceva. Dacă avem victime, atunci trebuie neapărat să sunăm la poliție. Dacă curge sânge, nici nu se stă la discuții. Se sună la 112, vine poliția, face cercetări și îi spune poliția ce trebuie să facă mai departe.
Dacă nu sunt victime și doar și-au frecat un pic oglinzile, și-au lovit un pic bara și nu e nimic grav, primul lucru trebuie să facă niște poze ca să știe unde s-au oprit mașinile. De la distanță ca să se vadă numărul de înmatriculare al celuilalt implicat și să se vadă marcajele, pentru că, de regulă, foarte mulți conducători auto se răzgândesc. Din șocul momentului, o să crezi că n-ai trecut de linia continuă și după ce ai mutat mașina să zici „Da cum să trec eu?!” și de fapt tu să fi trecut peste ea. Dar dacă ai făcut poze și se văd roțile mașinii tale pe sens opus cu jumătate de metru, atunci și tu ești mai împăcat și poliția va ști cine e vinovat. Plus că dacă este celălalt vinovat, o să fie foarte ușor de lămurit problema asta.
După ce ai făcut fotografii, următorul pas este să scoateți mașinile în afara părții carosabile și apoi vă hotărâți dacă faceți amiabil sau dacă mergeți la poliție în vederea soluționării. Dacă v-ați înțeles amiabil, completați acel formular. Deși legea nu spune un termen, eu recomand în 24 de ore. Pentru că, oamenii se mai consultă cu unul, cu altul și își dau seama că mai bine-i mai cer niște bani vinovatului. Dacă bara costă 1000 lei, îi cer 1500 și încep să se certe, trec cele 24 de ore și când se duc la poliție, o să le ia permisul de conducere, indiferent dacă sunt sau nu vinovați. Dacă celălalt nu vrea să vină la poliție, nu trebuie să insiste. Să facă poză la numărul de înmatriculare, să se ducă la poliție și spună „în data de, la ora de, m-a lovit autoturismul cu numărul cutare. Acesta sunt pozele, astea sunt avariile.” Mai departe se va ocupa poliția.
Ce părere aveți despre aplicația Waze, care permite șoferilor să vadă în timp real unde se află echipajele de poliție?
Polițiștii marcați pe Waze eu îi asemăn cu acele afișe de la supermarket „Atenție! Obiectiv supravegheat video”. Deci scopul, până la urmă, este să descurajeze furtul.
Am o părere bună, o folosesc și eu când mă duc la drum lung. Eu nu am vrut niciodată moartea păcătosului, ci îndreptarea lui. Nu am încurajat această atitudine a polițiștilor de a face japcă cu șoferii, de a încerca să-i prindă prin orice mijloace… Eu consider că lucrurile trebuie să fie transparente și cine a greșit trebuie să plătească. Dacă tu, ca șofer, vezi pe Waze echipajul de poliție și cu toate astea tot depășești limita de viteză, îți meriți amenda. Important este ca oamenii să respecte regulile de circulație ca să reducă accidentele.
Își verifică începătorii mașinile când pleacă la drum?
Foarte mulți nu-și verifică mașinile când pornesc de pe loc, nu doar începătorii. Am întâlnit persoane care mergeau pe pană vreo 10 km și nu și-au dat seama. Am văzut noi din trafic și a trebuit să-i tragem pe dreapta. Sunt persoane care circulă noaptea fără să aprindă farurile și nu doar în oraș, unde este iluminat public, ci și în afara localității. Nu observase… Bineînțeles, am considerat că este un pericol grav și i-am sancționat. Deci nu este ceva mai întâlnit la începători față de cei experimentați, doar sunt șoferi neatenți.
Aveți vreun sfat pentru șoferii începători?
Accidentele de circulație se produc zilnic, avem 1500 de morți anual. Nu sunt ceva utopic, că nu ni s-a întâmplat nouă sau că s-a întâmplat într-un alt oraș, credem că nouă nu ni se poate întâmpla. Este o chestiune de statistică, cu cât încălcăm mai multe reguli de circulație, cu atât cresc șansele să producem un accident. Dacă respectăm regulile, avem șanse foarte mari să ajungem cu bine acasă.
Recomandarea mea să nu forțeze depășirile dacă nu sunt siguri că apucă s-o facă, să nu depășească limita de viteză, să nu pătrundă în intersecție dacă nu sunt siguri că apucă să iasă din intersecție fără să fie surprinși de cei care au prioritate. Și foarte important, să poarte centura de siguranță. Să nu meargă pe ideea că îi jenează sau îi strânge pentru că s-ar putea ca o singură dată să aibă nevoie de ea. După ce ai produs o tragedie, nu mai poți să mai dai timpul înapoi.
Fara comentarii