Cum trecem cu brio peste marele îngheț… și dezgheț?


Să fie încălzirea globală? Sau, oare, s-au înfuriat zeii? Nu știm cu exactitate, însă, un lucru este cert, MARELE ÎNGHEȚ… și acum DEZGHEȚ ne-a luat cu asalt. „ […] Pompierii din Bucureşti şi din Ilfov au intervenit în aproape patru sute de situații de urgenţă, în urma cărora 89 de autoturisme au fost avariate. […]

IÎn total, au fost aproape 2.500 de situaţii de urgenţă, de zece ori mai mult decât în mod obişnuit la final de săptămână. Copacii au fost doborâţi de stratul gros de gheaţă care s-a depus. De asemenea, s-au rupt cabluri şi stâlpi de electricitate”, relatează www.adevarul.ro.

Recomandăm deci o atenție sporită în trafic șoferilor din zonele afectate, fără viteză, pentru a evita eventualele accidente. Foarte important, evită locurile de parcare de sub copacii împovărați de greutatea ramurilor înghețate – în ultimele zile, foarte multe autivehicule au fost avariate astfel, și daunele pot fi semnificative. Tot la capitolul parcare, înainte de a lăsa mașina lângă o clădire, asigură-te că nu parchezi sub zone de unde pot cădea țurțuri – acoperiș în pantă, streșini înghețate excesiv, cabluri aeriene încărcate de gheață. Evită staționarea în curbe sau în apropierea trecerilor de pietoni. Riscul de accidente în aceste zone crește considerabil în acestă perioadă, mașinile sunt incontrolabile pe gheață. Teoretic, ai putea cere despăgubiri. Dar prevenția e mai bună, nu?

Conform avocat.net., potrivit Codului civil din 1864, cât și Noului Cod Civil, proprietarul (persoana care exercita in mod independent controlul și supravegherea asupra lucrului și se servește de acesta în interes propriu) este obligat sa preîntâmpine și, în consecință, să repare prejudiciul cauzat de lucrul său. Astfel, dacă autoturismul tău e parcat lângă o clădire al cărei proprietar nu a fost suficient de diligent încât să creeze un sistem de scurgere a apei de ploaie sau să îndepărteze gheața sau zăpada de pe acoperișul clădirii, iar acestea cad pe autoturism, avariindu-l, proprietarul este bun de plată.

În București, șoferii cu polițe de asigurare CASCO sau care locuiesc pe raza Sectorului 4 ale căror mașini au fost avariate în acest weekend de căderea copacilor sau a crengilor înghețate pot fi ajutați de Primăria de sector. Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România confirmă că asigurarea CASCO acoperă și astfel de daune.

Ține cont că vremea rece creează și condiții nu tocmai prielnice pentru șofat. Gheața începe să se topească, asta înseamnă că, atât timp cât vei circula pe străduțe mai înguste, mărginite de copaci cu coroană abundenta, vei fi asaltat permanent de căderi. Îți recomandăm să-ți păstrezi calmul, să conduci normal, fără viraje bruște – nu te speria de zgomotul făcut de țurțurii care aterizează pe acoperiș.

Studiile arată că vremea rece poate avea un efect negativ asupra consumului de combustibil – adică banii se scurg, la propriu și la figurat, în timpul lunilor de iarnă. Asigură-te că ai suficientă benzină în rezervor, ideal să fie mai mult de jumătate plin, ca să eviți un potențial îngheț al pompei de benzină și reparații care-ți pot afecta serios bugetul. Nu uita – carburantul conține apă, când rezervorul e gol, apa se plimba prin rezervor si poate îngheța atunci când e absorbita de pompă. Iarăși, la schimbarea de temperatură – cu ar fi exterior versus parcare subterană a blocului – apare condensul, din care rezultă apă care se acumulează în rezervor și poate îngheța.

Este, de asemenea, o idee bună să verifici fluidele, cum ar fi antigelul. Uleiul de motor se îngroașă atunci când gradele termometrului coboară. Acest lucru poate duce la frecarea pieselor mobile din motor și sistemul de transmisie, ceea ce înseamnă că mașina va arde în mod inutil carburantul. În cazuri de îngheț, uleiul se îngroașă și nu mai ajunge la fel de rapid la componentele vitale ale motorului care au nevoie de lubrifiere. Se recomandă un ulei mai ușor, de iarnă. Manualul mașinii trebuie să prezinte tipul ideal de ulei pe care ar trebui să-l utilizezi.

Frigul poate afecta presiunea în anvelope. O schimbare a temperaturii de doar 10 grade poate cauza o reducere de 10% a aerului în anvelope, astfel încât presiunea în anvelope poate fi afectată.

Dacă încuietoarea e înghețată, îți recomandăm folosirea unei soluții ce cuprinde etanol și alcool izopropanol, compuși ce scad punctul de îngheț al apei, pot topi gheața din interiorul încuietorii în câteva secunde. Pune soluție pe cheie și nu forța încuietoarea.

Dacă vrei să afli mai multe despre acest subiect, aruncă un ochi și pe articolele „5 sfaturi utile pentru șoferi pe timp de iarnă” sau „Cum dezgheți mașina iarna?”