Cauzele zgomotului de frânare


În momentul frânării, apar întotdeauna vibrații datorate fricțiunii uscate, care sunt descrise de șofer prin „scârțâit”,„bâzâit”, „zgomot” la frânare, în funcție de frecvența vibrației. Aceste zgomote creează un disconfort puternic conducătorului auto și o stare de nesiguranță în șofat.

Cercetările îndelungate în laboratoarele producătorilor au condus la eliminarea acestor vibrații folosind diverse tehnologii de fabricație a plăcuțelor de frână și discurilor de frână, precum și adăugarea unor elemente auxiliare sistemului de frânare care elimină definitiv aceste vibrații.

În compoziția plăcuțelor de frână se utilizează:

Sulfat de barium, Carbonat de calciu, Mica, Vermiculita, Metale alcaline, Molibden, Cauciuc, Grafit, Oxizi metalici, Siliciu.

În cazul plăcuțelor de frână, ca și în cazul altor materiale, trebuie găsit întotdeauna un compromis între siguranță, confort și eficiență economică, aceasta fiind ordinea și niciodată invers.

În funcție de compoziția materialului utilizat în fabricarea plăcuțelor de frână, întâlnim următoarele mari categorii ale acestora:

  1. Azbest (nu se mai produc pentru industria auto)
  2. Semi metalice (30%-60 % metal) – durabilitate mare, zgomot crescut
  3. Organice (fibre și procent scăzut de neferoase) – durabilitate medie, frânare bună la temperaturi joase, zgomot redus
  4. Carbon – înaltă performanță, foarte scumpe

Din cauza factorilor mecanici de influență și a condițiilor de funcționare, suprimarea completă a zgomotului la frânare este extrem de dificilă, dar prin intermediul tehnologiei moderne, poate fi obținut un nivel superior de suprimare.

Prin urmare, zgomotul la frânare apare datorită următorilor factori:

  1. Utilizarea unor plăcuțe de frână și discuri de frână necorespunzătoare, fabricate și comercializate ținând cont de factorul economic și apoi de siguranță și confort. Aceste plăcuțe ieftine sunt produse de producători consacrați în domeniul pieselor de schimb. Desprinderea materialului de fricțiune, ruperea longitudinală a materialului, stabilitatea inadecvată a materialului de fricțiune ca rezultat al deficienței de presare sunt doar o parte din problemele care apar la produsele de slabă calitate.
  2. Montaj incorect al service-ului, fără a acorda atenție detaliilor care sunt esențiale în funcționarea corectă a unui sistem de frânare: toleranța de așezare a plăcuțelor de frână în etrier, culisele etrierului necurățate – blocate, canalul de frână necurățat de murdărie și coroziune, piston deplasat în carcasa etrierului, discuri de frână așezate necorespunzător pe suprafață butucului, fără curățare prealabilă a acestuia.
  3. Montarea unor plăcuțe de frână fără a schimba discurile de frână uzate peste media admisă. Riscurile de siguranță, pierderea confortului și reducerea duratei de viață pot fi evitate prin întreținerea corectă acordată de un tehnician specializat și utilizarea unor piese componente de calitate.