Cele mai grele întrebări de mecanică din chestionarele auto (Partea I)


Examenul auto este un moment important din viața oricărui adult. În România, confom unor date statistice la nivel național publicate de hotnews.ro, reiese că doar 30 din 100 de persoane reușesc să treacă proba. Este o situație îngrijorătoare. Soluții? Puțin mai multă atenție și analiză logică.

Am creat o listă cu întrebări de mecanică care i-ar putea ajuta pe cei care se pregătesc să devină șoferi (e bună și dacă ți-a fost suspendat recent premisul și trebuie să dai examenul din nou😊):

  1. Ce deprindere greşită a conducătorului auto determină frecvent defectarea ambreiajului?

A. coborârea pantelor cu motorul oprit sau aducerea schimbătorului de viteze în punctul mort;

B. rularea cu jocuri mari la pedala de ambreiaj sau la mecanismul de direcţie;

C. aşteptarea la semafor având pedala de ambreiaj apăsată

Răspuns corect: C

Explicație: Ținerea pedalei de ambreiaj apăsată câtă vreme aștepți la semafor este un obicei greșit destul de des întâlnit. Arcurile de presiune vor fi ținute sub presiune inutil, iar această compresie asupra lor poate deveni permanentă în timp și poate cauza patinarea ambreiajului, patinare care se va traduce în mărirea lentă a vitezei la accelerare, plus vei resimți un miros specific de garnitură arsă. Transmisia nu mai e conectată perfect cu motorul, prin urmare, chiar și atunci când calci pedala de acelerație, motorul se turează în gol, iar vehicului prinde o viteză extrem de mică.

  1. Blocarea unei roți în timpul mersului poate fi determinată de una dintre următoarele defecțiuni:

A. ovalizarea tamburului;

B. griparea rulmenților;

C. uzura exagerată a saboților.

Răspuns corect: B

Explicație: Rulmentul se află în interiorul butucului care conectează roata de restul mașinii, iar acesta asigură o frecare cât mai mică a roții. Practic, dacă rulmenții se blochează, roata nu se va mai putea învârti.

3. Ce determină încălzirea tamburilor roţii în timpul mersului?

A. griparea cilindrilor receptori şi a pistoanelor;

B. lipsa lichidului din instalaţia de frânare;

C. ruperea cablului frânei de staţionare.

Răspuns corect: A

Explicație: Pistoanele de frânare se află în cilindrii, iar dacă aceștia se blochează, nu mai revin în poziția lor inițială și astfel pun presiune permanent asupra discului de frână. Această presiune duce la încălzirea discurilor de frână.

4. Cea mai frecventă defecţiune a instalaţiei de răcire a motorului este:

A. slăbirea sau ruperea curelei de antrenare a ventilatorului şi a pompei de apă;

B. înfundarea prizei de aer care alimentează ventilatorul;

C. patinarea ambreiajului.

Răspuns corect: A

Explicație: Dat fiind că varianta C nu are nicio legătură cu sistemul de răcire, iar varianta B nu este plauzibilă deoarece este foarte greu ca priza de aer să se înfunde, ne rămâne doar varianta A.

5. Dacă efortul depus pentru acţionarea volanului este mai mare decât în mod obişnuit, trebuie să verifici, în primul rând:

A. prinderea volanului pe axul său;

B. presiunea în pneurile punţii din spate;

C. presiunea în pneurile punţii din faţă.

Răspuns corect: C

Explicație: Presiunea anvelopelor este cel mai important aspect. Dacă presiunea anvelopelor din față este prea mică, manevrarea volanului devine greoaie.

6. Care autovehicule trebuie să-şi refacă inspecţia tehnică înainte de termen?

A. autovehiculele mai vechi de 10 ani;

B. autovehiculele cu sistemele de frânare şi de direcţie grav avariate;

C. autovehiculele cu inscripţia „ŞCOALĂ“.

Răspuns corect: B

Explicație: Deoarece în lege nu se precizează dacă vârsta autovehiculului influențează durata la care trebuie efectuat ITP-ul, iar pentru cele cu inscripția „SCOALĂ” verificarea tehnică periodică este obligatorie la 6 luni, varianta B rămâne unica opțiune. În cazul în care autovehiculul prezintă avarii grave la sistemul de frânare, în primă fază conducătorului auto i se va reține certificatul de înmatriculare/înregistrare sau dovada înlocuitoare, iar acesta va fi restituit doar după ce se face ITP-ul care dovedește că problema a fost rezolvată.